Teatri

Un tra i prins tescj poetics par furlan - dal secul XV - al è un contrast a dôs vôs (masculine e feminine) in forme di dialic amorôs tra i personaçs e, par vie di cheste struture, al podarès jessi considerât tant che il prin aboç di un toc destinât ae rapresentazion. Tra il ‘500 e il ‘600 in Italie e nas la Comedie de art che e rapresente il so timp cun vizis e virtûts, metint in sene spetacui alegorics ispirâts ae vite cuotidiane de epoche. In Friûl i spetacui de Comedie de art no jerin rapresentâts di grups locâi ma di compagniis venezianis di passaç. E propit la mancjance des fondis culturâls de Comedie e sarà la cause dal fat che te nestre lenghe il teatri no si sedi svilupât fin tal secul XIX. Di fat, il prin vêr test teatrâl par furlan al è dal 1847, cuant che Pieri Çorut al firme la comedie Il trovatore Antonio Tamburo.
Il Nûfcent al segne la nassite di tantis compagniis filodramatichis e dopo a son rivâts tancj scritôrs, autôrs di comediis lizeris, che a caraterizin il teatri furlan cun tescj sempliçs e divertents che a plasin une vore ae int.
Dome vie pes ultimis desenis di agns dal Nûfcent il teatri Furlan al rive a liberâsi, in part, dai contignûts tradizionâi par svicinâsi a lengaçs naratîfs modernis cirint di creâ une proprie identitât culturâl. Al è in chescj agns che a nassin lis primis iniziativis di formazion teatrâl che a puartaran, plui indenant, ae creazion di cualchi compagnie teatrâl di professioniscj. Tal 2011 al è stât firmât un acuardi di colaborazion trienâl che al met dongje 14 sogjets, fra istituzions e ents teatrâi, par promovi il teatri in marilenghe: la "Farie Teatrâl Furlane".

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